Kära alla
Det är ett nöje för oss att dela våra hälsningar till DASHAIN med er alla.
Översatt från Engelska
Under månaden Kartik i Bikram Sambat-kalendern (slutet av september och början av oktober) njuter det nepalesiska folket av årets största festival, Dashain. Dashain är den längsta och mest lovande festivalen i den nepalesiska årskalendern och firas av nepaleser av alla kaster och trosbekännelser över hela landet. De femton dagar långa firandet infaller under den ljusa månfjärden som slutar på fullmånedagen. Över hela Nepal dyrkas gudinnan Durga i alla sina manifestationer med otaliga pujas, rikliga offergåvor och tusentals djuroffer för det rituella heliga badet, vilket dränker gudinnan i blod i dagar.
Dashain firar en stor seger för gudarna över de onda demonerna. En av de berättade segerhistorierna är Ramayan, där lorden Ram efter en stor kamp slaktade Ravana, demonernas djävulska kung. Det sägs att lorden Ram lyckades i striden först när gudinnan Durga frammanades. Huvudfirandet förhärligar det godas triumf över det onda och symboliseras av att gudinnan Durga dödar den fruktansvärda demonen Mahisasur, som terroriserade jorden i skepnad av en brutal vattenbuffel. De första nio dagarna symboliserar de nio dagarna av hård strid mellan gudinnan Durga och demonen Mahisasur. Den tionde dagen är dagen då Mahisasur dödades och de sista fem dagarna symboliserar firandet av segern med gudinnans välsignelse. Dashain firas med stor glädje, och gudinnan Durga dyrkas i hela kungariket som den gudomliga modergudinnan.
Som förberedelse inför Dashain rengörs varje hem och dekoreras vackert, målat som en inbjudan till modergudinnan, så att hon kan besöka och välsigna huset med lycka. Under denna tid sker återföreningen av avlägsna och närliggande släktingar i varje hushåll. Marknaden är fylld med shoppare som söker nya kläder, presenter, lyxvaror och enorma förråd av tempeloffer till gudarna, såväl som livsmedel för familjefesten. Tusentals får, getter, ankor, kycklingar och vattenbufflar förbereds för den stora slakten. Alla typer av organisationer är stängda i tio till femton dagar. Arbetare är nästan omöjliga att hitta; från fattiga till rika njuter alla av den festliga stämningen. Vart du än går finns doften av "Vijaya Dashami".
De första nio dagarna av Dashain kallas nawa ratri när tantriska riter utförs. I Nepal förkroppsligas livskraften i kvinnans gudomliga energi och kraft, avbildad som gudinnan Durga i hennes många former. Alla gudinnor som utgick från gudinnan Durga är kända som devis, var och en med olika aspekter och krafter. I de flesta modergudinnetempel representeras gudomen helt enkelt som en helig Kalash, snidad vattenkanna eller flerhänt gudinna som håller mordiska vapen. Under dessa nio dagar hyllar människor gudinnan. Om hon dyrkas ordentligt och är glad är lyckan på väg och om hon blir ilskad genom försummelse är olyckor runt hörnet. Modergudinnan är källan till liv och allting.
Den första dagen av Dashain kallas Ghatasthapana, vilket bokstavligen betyder krukläggning. Denna dag placeras kalash (heligt vattenkärl), som symboliserar gudinnan Durga, ofta med hennes bild präglad på sidan, i bönerummet. Kalash fylls med heligt vatten och täcks med kogödsel på vilken frön sås. Ett litet rektangulärt sandblock tillverkas och kalash placeras i mitten. Den omgivande sandbädden sås också med korn. Ghatasthapana-ritualen utförs vid ett visst gynnsamt ögonblick som bestäms av astrologerna. I just det ögonblicket välkomnar prästen gudinnan Durga och ber henne att välsigna kärlet med sin närvaro.
Rummet där kalash utförs kallas "Dashain Ghar". Generellt sett får kvinnor inte komma in i rummet där Dashain puja utförs. En präst eller en hushållsman dyrkar kalash varje dag, en gång på morgonen och sedan på kvällen. Kalash och sanden strös med vigvatten varje dag och skyddas från direkt solljus. Vid den tionde dagen har fröet vuxit till ett fem eller sex centimeter långt gult gräs. Det heliga gula gräset kallas "Jamara". Det ges av de äldste ovanpå huvudet på de yngre under de sista fem dagarna när tika bärs. Jamara tas som ett tecken på gudinnan Durga såväl som de äldstes välsignelse.
Allt eftersom dagarna går iakttas regelbundna ritualer fram till den sjunde dagen. Den sjunde dagen kallas "Fulpati". Denna dag tas jamara, som ska användas av kungahuset, från deras förfäders kungliga hus i Gorkha, cirka hundrasextionio kilometer bort över kullarna nordväst om Kathmandudalen. En parad hålls i Hanuman Dhoka Royal Palace. Fulpati, dvs. processionen som bär jamara och andra föremål som behövs för tika, tas från Gorkha efter en tre dagar lång vandring och de flesta regeringstjänstemän väntar ivrigt på att fulpati-paraden ska anlända till Rani Phokari på eftermiddagen. Rani Phokari-området är fyllt med hundratals regeringstjänstemän, noggrant klädda i traditionell formell klädsel.
Under fulpati bärs den kungliga kalashen fylld med vigvatten, bananstjälkar, jamara och sockerrör bundna med rött tyg av brahmaner från det förfäders kungliga huset på en dekorerad palanquin under ett guldbesatt och broderat paraply, lett av den kungliga prästens militära pluton. Regeringstjänstemän ansluter sig också till fulpati-paraden. Medan fulpati-paraden är på väg mot det gamla kungliga palatset, observerar Hans Majestät Kungen ceremonierna som äger rum i Tundikhel, arméns paradplats i stadens centrum. Där hålls en majestätisk uppvisning av den kungliga nepalesiska armén. Vapen avfyras och hela dalen ekar av resonansljudet. Skjutningen fortsätter i tio till femton minuter för att hedra fulpati. När funktionen är slut har den kungliga fulpatin redan intagits inne i Dashain ghar i Hanuman Dhoka-palatset. Med detta börjar Dashain-festmåltiden.
Den åttonde dagen kallas "Maha Asthami". Glöden för dyrkan och offren till Durga och Kali ökar. Denna dag kommer många ortodoxa hinduer att fasta. Offer hålls i nästan varje hus under dagen. Natten den åttonde dagen kallas "Kal Ratri", den mörka natten. Hundratals getter, får och bufflar offras vid modergudinnans templen. I nattens mörker hålls offer för modergudinnan i Durga-tempel, armékaserner och gamla palats över hela Nepal. Offren fortsätter till gryningen. Det gamla palatset i Basantapur, Hanuman Dhoka, är aktivt hela natten med gudstjänster på nästan varje innergård. Medan pujan utförs hålls stora fester i vanliga människors hem där stora mängder kött konsumeras.
Den nionde dagen kallas "Nawami". Taleju-templet i Hanuman Dhoka öppnas för allmänheten endast en gång om året denna dag. Tusentals människor går dit och visar sin respekt för gudinnans dag. Modergudinnans tempel är fyllda med människor från gryning till skymning. Denna dag hålls de officiella militära offren på "Kot"-gården i Hanuman Dhoka. Regeringen tillåter utlänningar att bevittna denna funktion, så hundratals turister och diplomater samlas ivrigt här. Hundratals djur, mestadels svarta bufflar, slaktas för att hedra Durga, segerns och maktens gudinna, och för att söka hennes välsignelse. Militärorkestrar spelar krigsmelodier, vapen dundrar och officerare med vackert dekorerade medaljer i full uniform står där. När funktionen är slut är gården fylld med blod upp till anklarna. Just denna dag dyrkas också guden Vishwas Karma, kreativitetens gud. Alla fabriker, fordon, alla maskiner, instrument och allt som vi försörjer oss på dyrkas. Vi offrar också till alla rörliga maskiner som bilar, flygplan, lastbilar etc. för att få välsignelse från gudinnan Durga för skydd av fordon och deras passagerare mot olyckor under året. Hela dagen är färgglad.
Den tionde dagen är "Dashami". På denna dag tar vi tika och jamara från våra äldre och tar emot deras välsignelse. Vi besöker våra äldre i deras hem och får tika från dem medan våra yngre kommer till vårt hem för att ta emot välsignelse från oss. Dasains betydelse ligger också i det faktum att på denna dag kommer familjemedlemmar från avlägsna och avlägsna släktingar på besök samt för att ta emot tika från familjens överhuvud. Denna funktion fortsätter i fyra dagar. Hans Majestät tar också emot tika från de kungliga prästerna och ger sedan tika till sina lojala undersåtar. Tusentals lojala nepaleser såväl som utlänningar tar också emot tika från Hans Majestät Kungen eftersom detta sägs vara gynnsamt. Efter fyra dagar av att rusa runt och träffa sina släktingar avslutas Dashain på fullmånedagen, den femtonde dagen. På den sista dagen stannar människor hemma och vilar. Fullmånedagen kallas också "Kojagrata" som betyder "den som är vaken". Den hinduiska rikedomsgudinnan Laxmi dyrkas. På denna dag får gudinnan Laxmi en inbjudan att besöka var och en.
Efter Dashain återgår nationen till det normala. Efter att ha mottagit gudinnan Durgas välsignelse är människor redo att arbeta och förvärva dygd, makt och rikedom. Dashain är således inte bara den längsta festivalen utan också den mest efterlängtade bland alla festivaler i Nepal.
Detta är informationen om Dashain,
av Lila Nath Sapkota
Nepal i dag
Nepal har under senare år genomgått mycket stora politiska förändringar. Efter lång tid som kungadöme är landet nybliven republik med president som statschef. I april 2008 hölls val till en konstituerande församling och maoistpartiet blev överlägset största parti. Valet var ett led i fredsprocessen efter det nepalesiska inbördeskrigets slut år 2006, då förhandlingar mellan den maoistiska gerillan och regeringen ledde fram till ett fredsavtal.
I maj 2008 röstade den nyvalda konstitutionsförsamlingen för att avskaffa monarkin och i juni valdes Kongresspartiets kandidat Ram Baran Yadav till Nepals förste president. Maoistpartiet fick ingen egen majoritet i församlingen och bildade därför en koalitionsregering tillsammans med två andra partier. Maoisterna partiledare och tidigare gerillaledare Pushpa Kamal Dahal (också kallad Prachanda) utsågs till premiärminister. Nepal har sedan dess försökt anpassa sig till ett nytt politiskt system. I maj 2009 uppstod regeringskris då presidenten upphävde Prachandas beslut att avskeda den dåvarande arméchefen. Maoisterna lämnade regeringen och Madhav Kumar Nepal från partiet CPN-UML (de förenade marxist-leninisterna) bildade en ny koalitionsregering bestående av 22 partier. Motsättningarna mellan maoistpartiet och nuvarande regering har skapat en mycket problematisk politisk situation. Arbetet med att ta fram en ny författning har försenats och flera viktiga frågor för landets framtid förblir olösta.
FN har en övervakningsmission i Nepal, UNMIN (United Nations Mission in Nepal) vars nuvarande mandat sträcker sig fram till den 23 januari 2010. Sverige bidrar för närvarande med två militärobservatörer till insatsen. FN spelar en viktig roll i att övervaka freden och frågan om maoistsoldaternas framtid är central för den fortsatta utvecklingen. Nepal är ett av världens fattigaste länder och starkt beroende av bistånd. Nuvarande politiska situation är till men för landets ekonomiska och sociala utveckling.
Kort historisk bakgrund
Nepal fick sina nuvarande gränser på 1700-talet. 1850-1950 fördes en pro-brittisk politik samtidigt som Nepals ledare sökte hålla landet isolerat från omvärlden. Därefter har Nepal utvecklat relationer med främst Indien. På 1960-talet antog den dåvarande kungen en ny konstitution som stärkte kungafamiljens makt över landet. I samband med reformer 1990 övergick Nepal till ett flerpartisystem inom ramen för konstitutionell monarki.
Ett omfattande maoistiskt uppror som inleddes 1996 kom att prägla den senare delen av 1990-talet och 2000-talets första år. De politiska oroligheterna ledde till att kung Gyanendra i början av 2005 avsatte regeringen och tog över den exekutiva makten. Efter massiva folkliga demonstrationer tvingades kungen våren 2006 att ta ett steg tillbaka och parlamentet kunde återuppta sitt arbete. Kungens makt begränsades och förhandlingar inleddes mellan regeringen och den maoistiska gerillan.
Källa: Svenska Utrikesdepartementets hemsida 2010-09-28
http://www.sweden.gov.se/sb/d/2520/a/13981
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmakten-vid-varldens-tak/
Nepals ambassadör i Stockholm
Följande fyra ambassadörer överlämnade torsdagen den 29 januari 2009 sina kreditivbrev till H.M. Konungen. En av dem var Napals nye ambassadör, Vijaykant Lal Karna, (sidoackrediterad Köpenhamn) vilken är född 1959. Han är statsvetare och har tidigare varit verksam som biträdande professor vid universitetet i Kritipur, Kathmandu. Sedan februari 2008 är han Nepals ambassadör i Köpenhamn.
Nepal är ungefär en fjärdedel av Sveriges yta. Längst uppe i norr finns Himalaya med 8 av världens 10 högsta fjälltoppar. Längst i söder (ovanför namnet ”India” på bilden), mellan Lumbini och Butwal, ligger LWSTC. Mitt i den bördiga jordbruksmarken hittar vi skolan, byggd som ett ”U”.